Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

CEO's over energietransitie
Strategie Summit Energie & Utilities vroeg CEO's naar hun mening over de uitvoering van de energietransitie.
Energieprestatienorm aangepast
Bij het NEN is een nieuwe versie verschenen van de NTA 8800 ‘Energieprestatie van gebouwen’.
Duurzaamheidstaxatiemodel voor kantoren in aantocht
Samen met tien grote Nederlandse taxatiekantoren werkt ING Real Estate aan een model om de duurzaamheid van kantoorgebouwen te taxeren. Het ‘Duurzaamheidstaxatiemodel’ moet de standaard worden in het eenduidig, transparant en consistent waarderen van de duurzaamheid van kantoor-vastgoed.
BENG-eisen definitief
Afgelopen dinsdag (11 juli jl.) heeft minister Ollongren de Tweede Kamer per brief in kennis gesteld van de definitieve BENG-eisen. Vergeleken met de concept-eisen van het najaar 2018 is een verdere differentiatie en aanscherping doorgevoerd. De definitieve grenswaarden worden per 1 juli volgend jaar van kracht.
Impuls klimaatvriendelijker inkopen loont
Klimaatvriendelijker inkopen bespaart op CO2-uitstoot, zo blijkt uit een RIVM-effectmeting.
Op weg naar onafhankelijkheid van kritische materialen
In het kader van klimaatverandering verdienen ‘kritische materialen’ meer aandacht, vindt materiaalkundige Sven Erik Offerman.
Cruciale rol voor IFD in NTA Beweegbare Bruggen
Het industrieel, flexibel en demontabel uitvoeren van verbindingen vormt een basiscomponent van de NTA 8086: ‘IFD-bouw beweegbare bruggen’.
Energietransitie brengt verdubbeling wereldwijde stroomvraag
Dat blijkt uit een recente analyse van ING Economisch Bureau.
Zonnepanelen op dertien Amsterdamse metrostations
Dit jaar gaat de gemeente Amsterdam samen met Vervoerregio Amsterdam en GVB de daken van dertien metrostations voorzien van zonnepanelen.

Sporen naar de Toekomst

Elk jaar beschikt ProRail over een flinke verzameling spoorstaven die niet langer als rails kunnen fungeren. Deze staven gaan dan naar de staalfabriek voor inzet bij de fabricage van nieuw staal (recycling). Maar de nationale spoorbeheerder wil graag naar een nog meer circulaire toepassing. Zijn de staven óók her te gebruiken als bouwdeel, bijvoorbeeld als onderdeel van de constructie van een gebouw of brug? Naar de mogelijkheden doet Bouwen met Staal nu studie, samen met ProRail, architectenbureau cepezed, Ingenieursbureau Wassenaar, voestalpine Railpro en de Hogeschool Utrecht. Onder de noemer ‘Sporen naar de Toekomst’.

Het ‘vertrekstation’ voor Sporen naar de Toekomst (kortweg: Sporen) is gunstig: spoorstaven zijn a priori kwaliteitsproducten met prima materiaaleigenschappen. Bovendien is vooraf nauwkeurig vast te stellen hoeveel staven waar en wanneer hun leven als spoorstaaf beëindigen. Jaarlijks is een voorspelbaar en substantieël aantal ‘afgedankte’ staven voor handen voor hergebruik in de bouw. Nog onbekend is voor welke alternatieve constructieve functies de spoorstaven geschikt zijn, welke materiaaltechnische, constructieve en onderhoudsaspecten hierbij relevant zijn, hoe het hergebruik ‘van spoor naar bouwplaats’ in de praktijk kan verlopen én wat de bijdrage is aan het verminderen van de milieubelasting.

Hierop gaat het project Sporen de antwoorden formuleren. Daarbij gaat het projectteam de hergebruikopties concreet maken met een voorbeeld-case van een circulaire voetgangersbrug, te bouwen met modules van voormalige spoorstaven. Voor de brug wordt een programma van eisen opgesteld, een opzet van de constructie ontworpen, een kosten-batenanalyse (‘value case’) uitgevoerd en een model opgesteld voor de samenwerking tussen de verschillende, betrokken disciplines.

Aan Sporen wordt meegewerkt door studenten aan de Hogeschool Utrecht, in het kader van hun opleiding civiele techniek, bouwtechnische bedrijfskunde, technische bedrijfskunde of werktuigbouwkunde. De studenten worden op het juiste, circulaire spoor gehouden door docenten en onderzoekers van de Hogeschool en vertegenwoordigers van ProRail, architectenbureau cepezed, Ingenieursbureau Wassenaar, voestalpine Railpro en Bouwen met Staal.

Het project is in september 2016 van start gegaan en beleeft naar verwachting komende zomer een afronding. Daarna wordt de verworven kennis openbaar gemaakt via een rapport en factsheet, een website en een seminar.

De studie is mede mogelijk dankzij subsidie via de regeling RAAK-mkb van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SiA.