Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

CEO's over energietransitie
Strategie Summit Energie & Utilities vroeg CEO's naar hun mening over de uitvoering van de energietransitie.
Energieprestatienorm aangepast
Bij het NEN is een nieuwe versie verschenen van de NTA 8800 ‘Energieprestatie van gebouwen’.
Duurzaamheidstaxatiemodel voor kantoren in aantocht
Samen met tien grote Nederlandse taxatiekantoren werkt ING Real Estate aan een model om de duurzaamheid van kantoorgebouwen te taxeren. Het ‘Duurzaamheidstaxatiemodel’ moet de standaard worden in het eenduidig, transparant en consistent waarderen van de duurzaamheid van kantoor-vastgoed.
BENG-eisen definitief
Afgelopen dinsdag (11 juli jl.) heeft minister Ollongren de Tweede Kamer per brief in kennis gesteld van de definitieve BENG-eisen. Vergeleken met de concept-eisen van het najaar 2018 is een verdere differentiatie en aanscherping doorgevoerd. De definitieve grenswaarden worden per 1 juli volgend jaar van kracht.
Impuls klimaatvriendelijker inkopen loont
Klimaatvriendelijker inkopen bespaart op CO2-uitstoot, zo blijkt uit een RIVM-effectmeting.
Op weg naar onafhankelijkheid van kritische materialen
In het kader van klimaatverandering verdienen ‘kritische materialen’ meer aandacht, vindt materiaalkundige Sven Erik Offerman.
Cruciale rol voor IFD in NTA Beweegbare Bruggen
Het industrieel, flexibel en demontabel uitvoeren van verbindingen vormt een basiscomponent van de NTA 8086: ‘IFD-bouw beweegbare bruggen’.
Energietransitie brengt verdubbeling wereldwijde stroomvraag
Dat blijkt uit een recente analyse van ING Economisch Bureau.
Zonnepanelen op dertien Amsterdamse metrostations
Dit jaar gaat de gemeente Amsterdam samen met Vervoerregio Amsterdam en GVB de daken van dertien metrostations voorzien van zonnepanelen.

Herbouw koestert historie

De karakteristieke Kleiweg-werkplaats uit 1916 van openbaarvervoersbedrijf RET in Rotterdam gaat in Goes een tweede gebruiksronde beleven. De historische stalen hal, 32.180 m2 groot, gaat dienst doen als tentoonstellingsgebouw van museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

In zijn oude functie voldoet de hal niet langer aan de veranderde gebruikseisen van het lokale OV-bedrijf. Zo stapt de RET over op nieuwe, langere voertuigen die niet goed in de hal passen. Aanpassing van de werkplaats en de bijbehorende oude gebouwen aan de nieuwe functionele eisen zou te omslachtig zijn en een te forse investering vergen. Daarom maakt de oudbouw plaats voor 16.000 m2 nieuwbouw: een stalen hal met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor, naar ontwerp van Marc Verheijen (architect Gemeente Rotterdam) en IMd Raadgevende Ingenieurs. De ruimte die daarna nog onbebouwd blijft, wordt efficiënter ingevuld met RET-infrastructuur, al of niet in combinatie met gemeentelijke herbestemming.

De gemeente heeft de oude werkplaats niet aangewezen als monument. Hierdoor mag het gebouw ook daadwerkelijk worden ontmanteld. De onderdelen van de stalen hal gaan echter niet terug naar de staalfabriek voor recycling; ze gaan naar Goes voor nog hoogwaardiger hergebruik van de complete constructie. SGB kreeg pas laat lucht van de Rotterdamse sloopplannen, maar diende een geslaagde spoedsubsidieaanvraag in bij het Mondriaanfonds. Dankzij de toegekende subsidie en de welwillende medewerking van de RET kon SGB het gebouw verwerven.

De demontagewerkzaamheden zijn in januari van dit jaar gestart en hebben inmiddels hun beslag gekregen. Eerst is de bestaande bebouwing rondom de hal zorgvuldig verwijderd. Daarna is de hal uit elkaar is gehaald voor transport van de onderdelen naar Goes. Op het SBG-terrein wordt de hal herbouwd voor het exposeren van het spoorwegbedrijf uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. In zijn nieuwe functie biedt het gebouw onder meer onderkomen aan de treinen die ooit zijn geproduceerd door Allan & Co, indertijd een van de drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Die productie vond tussen 1916 en 1959 plaats op het RET-terrein aan de Kleiweg, in dezelfde stalen hal. De cirkel is rond. Na opheffing van het productiebedrijf nam RET het gebouw over. Wanneer de herbouw in Goes klaar is, is nog onbekend.

In 1916 gaf Allan & Co opdracht tot de bouw van de werkplaats, voor de fabricage van spoorwegmaterialen en meubelen. Tot de opheffing in 1959 produceerde het bedrijf er vele treinen en trams voor Nederlandse en buitenlandse vervoerders en luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen onderging de hal diverse verbouwingen en uitbreidingen. Met de herbestemming van de hal tot museaal gebouw van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele wordt deze 100 jarige geschiedenis eer aan gedaan.

  • Foto's: Gemeente Rotterdam.